annster.reismee.nl

The ancient cities

Hoooi iedereen,

Heeft even geduurd maar dan nu de volgende reisblog!

We moeten ons geheugen even een beetje opfrissen, maar waar we geëindigd waren was Dambulla. We hadden ons hotel geboekt via booking.com, waar het een score van een 8.8 had, en toen we ook nog heel aardig van te voren een mailtje kregen dat we gratis met een tuktuk van het busstation gehaald zouden worden, dachten we dat we een heerlijk verblijf zouden hebben voor ook nog een hele lage prijs. Het hostel heette: Robert Inn Dambulla, nou en Robert was er hoor!! Robert kwam voor het eerst in beeld toen we onze welkomstthee door hem geserveerd kregen. Hij haalde van alles uit de kast om ons mee te krijgen naar een van zijn vele touren, maar omdat wij onze eigen planning al gemaakt hadden, hadden we bij voorbaat al geen interesse. De toon was toen al vrij pusherig, en uiteindelijk toch gezwicht voor een klein tripje naar een meer. Het meer was heel mooi en toen was het ook nog best gezellig. Maar eenmaal dat wij heel even met een andere jongen aan het praten waren, werd Robert jaloers en moesten we gauw gaan. In de auto terug kon hij alleen maar slecht praten over de jongen en het hostel waar hij sliep. Bij aankomst terug bij het hostel zaten er gelukkig wat andere gasten, en konden we Robert even afschudden. Maar bij het avondeten kwam hij weer bij ons zitten, en kon alleen maar praten over een party met ons en alcohol etc. Ook zei die dat wij absoluut voor gingen op de andere gasten, en ga zo maar door. De manier waarop was allemaal heel claimerig en niet fijn. Wij zijn daarna onze kamer in gevlucht, en de volgende ochtend toen wij hem weg zagen rijden, hebben we onze spullen gepakt en zijn vertrokken naar de Cave Temples van Dambulla. Dat was heel erg mooi, en dat vonden wel meer mensen want het was heel druk. Daar kwamen we bij toeval ook de Franse meisjes van de Adam's Peak tegen! Na alles bewonderd te hebben, pakten we de bus door naar Sigiriya. Daar hebben we in de middag heerlijk gerelaxed en rondgefietst langs ruïnes, tempels en meren. Was lekker om weer eens op de fiets te zitten! Dag erna vroeg op om eerst te ontbijten en daarna de beroemde Sigiriya Rock te gaan beklimmen.. oh nee, de goedkope variant net naast de Sigiriya Rock, namelijk de Pilurangala Rock. De beklimming ervan was al heel erg leuk, aan het einde echt klauteren en onszelf tussen de rotsen naar boven hijsen. Eenmaal op de top een praaaachtig uitzicht!!!!! We voelden ons zoals Simba in de Lion King, die op de uitstekende rots staat. Vanaf waar wij stonden hadden we dus ook zicht op de Sigiriya Rock, waar we stromen mensen op zagen lopen, hutje mutje. Terwijl wij de eerste 20 minuten op de top helemaal alleen hebben gezeten, was echt super!

Zelfde dag door met de bus naar Polonnaruwa. Toen we aankwamen hadden we wel zin in een hapje eten, dus kregen we van het hotel een fiets om naar de town te gaan om te lunchen. Omdat het stadje zo klein was, hadden wij het niet herkend als stadje en zijn het dus zo voorbij gefietst. We bleven maar fietsen en fietsen, en begonnen ons af te vragen hoe ver dat hele stadje wel niet zou moeten liggen. Uiteindelijk zijn we maar bij een eettentje langs de weg gaan zitten, waar het leek alsof de rijst nog gezaaid moest worden. Uiteindelijk na anderhalf uur kregen we dan onze fried rice, die overigens wel heel erg lekker was! Toen we eenmaal weer aankwamen bij ons hotel, stond het dinner buffet al klaar. Genoeg gegeten die dag dus!

Volgende morgen weer vroeg op om de ruïnes van de old town van Polonnaruwa te bekijken. Daar in de brandende hitte hebben we het hele park doorgefietst. Was een mooi aangelegd park, en de ruïnes waren ook bijzonder. Het deed ons denken aan een old town die we een keer in Thailand gezien hebben (we komen alleen niet op de naam). Weer dezelfde dag doorgereisd naar Anuradhapura.

Daar hadden we de volgende ochtend gelijk een spectakel. Sterre stond onder de douche toen de aansluiting van de douche opeens in de fik vloog. Gelukkig kreeg ze het vuur wel uit, maar de douche was stuk en de hele kamer stond vol rook. Nadat de boodschap even tot de mensen van het hostel moest doordringen, kregen we een nieuwe kamer. Anuradhapura is eigenlijk een van de ancient cities waar je ook weer een ticket voor moet hebben om in het park te mogen, en we hadden gehoord van mensen dat het het geld niet waard was en ook omdat we de andere ancient cities wel met tickets hadden bezocht, besloten we gewoon de stad in te gaan om de dingen te bekijken die wel gratis waren. Waaronder uiteindelijk ook de bekendste Bodhi-boom van het land, de Sri Maha Bodhi. Dit zou de oudste levende boom ter wereld zijn. Het was een enorme drukte, maar heel erg bijzonder hoe iedereen daar aan het bidden en offeren was. Erg indrukwekkend. In de stad daarna bleek alles toch wat verder uit elkaar te liggen dan gedacht, en aangezien we geen fiets hadden gehuurd (we hadden het fietsen ondertussen wel weer gezien), hebben we uiteindelijk een kleine tuktuk tour naar drie verlaten, en gratis!, ruïnes gedaan. Daarna zijn we afgezet bij de new town, en hebben we nog een super drukke en volle markt gezien waar we doorheen liepen.

Dag erna was het tijd voor de lange reis naar het noorden: Jaffna. Daar hadden we eigenlijk een dure familie kamer geboekt, omdat er geen goedkopere meer beschikbaar was, maar eenmaal in het hotel lette het personeel niet goed op en gaf ons gewoon een budget tweepersoonskamer. En omdat wij gelijk weer op stap gingen om de stad te verkennen, konden ze ons moeilijk nog 's avonds laten overplaatsen. We sliepen dus maar voor de helft van de prijs!! :) In de stad kon je de overblijfselen van de oorlog nog duidelijk zien, weinig mensen op straat en veel kale stukken. Het was vooral ook heeeeel erg heet! De volgende ochtend op weg naar onze trip naar Nainativu. Eerst met een lange busreis en daarna met de boot. Die boot leek voor ons heel erg op een soort vluchtelingenboot, en werd helemaal volgepropt tot er letterlijk niemand meer mee kon. Op het eiland was de entree een hele grote Hindoeïstische tempel, waar mensen van het hele land en van India naar toe kwamen. Wij hadden het idee dat er een soort Hindu festival bezig was! Omdat we het strand ook nog even wilde zien, en eigenlijk wilde lunchen, hebben we gelopen, gelopen en gelopen. Bijna aan de andere kant van het eiland kwamen we tot de conclusie dat daar niks was, helemaal niks. Alleen af en toe een paar huizen. Dus naja, toen konden we het hele stuk weer terug gaan lopen. Een stap van de tempel af namen we maar genoegen met een ijsje en een twee liter fles cola. Het hele tripje was niet perse heel geslaagd, maar gaf wel een goed beeld van hoe het noorden is getroffen door de oorlog. Zeker de moeite waard om heen te zijn gegaan!

De volgende dag werd het tijd voor de stranden aan de oostkust, daar zijn we inmiddels al vandaan maar daar zullen we later over schrijven.

Wij gaan nu lekker slapen, we hopen dat alles goed gaat met iedereen thuis, heel erg veel liefs! Kus!

Trix

Mooi verslag van jullie belevenissen. Wat hebben jullie veel gezien. Nog veel plezier voor de laatste dagen en goede reis terug. Veel liefs.