annster.reismee.nl

Coming home!

Hooooi,

Van twee weken lang geen verhalen, naar twee verhalen in een paar dagen. Dit schrijven we nu vanuit Rome airport, waar we een gezellige tussenstop hebben van zo'n zes uurtjes.

Van de hitte in Jaffna kwamen we aan in Trincomalee, dè zonnige oostkust. Alleen toen wij aankwamen, viel de regen met bakken uit de lucht. Gelukkig konden we bij het hotel lekker avondeten, waardoor we gelijk een goede band kregen met het hotel personeel. Doordat stiptheid niet de hoogste prioriteit had daar in het hotel, moesten we gemiddeld twee uur wachten voordat we kregen wat we besteld hadden. Die tijd steeds gezellig opgevuld met theetjes drinken met het personeel. Het was een hele leuke huiselijke sfeer. Dag erna was het eindelijk een keer tijd voor uitslapen zonder een wekker te zetten, en een heerlijk relaxed dagje aan het strand te liggen. Lekker met een juice erbij, en 's avonds heerlijk uitgebreid gedineerd aan het strand met een heerlijk bord seafood. De volgende dag wilden we gaan snorkelen bij Pigeon Island, wat officieel ook een national park is. De prive trip die de hotel eigenaar aanbood waarbij hij zelf mee zou gaan, vriendelijk afgewezen, en vertrokken met een gewone trip naar Pigeon Island. Een hele beroemde snorkelbestemming in Sri Lanka, wat ook wel te merken was, heel veel toeristen en ook was het koraal zichtbaar aangetast. De trip leider was erg bezorgd, en wilde eerst checken of iedereen wel kon zwemmen en snorkelen. Anna moest eerst verplicht van de man een zwemvest aan, als enige van de groep. Anna weigerde dit, en uiteindelijk gaf de man het op. Na deze 'les' mochten we vrij gaan snorkelen, en hebben we de prachtigste vissen in alle kleuren en haaien om ons heen zien zwemmen. Daarna weer een leuke vaartocht terug naar het vasteland, met veruit de snelste boot die er was. 's Avonds kwamen we erachter hoe erg je kunt verbranden van snorkelen, Sterre zelfs op haar buik. Gelukkig hadden we aftersun van de Action mee.... zegt genoeg denk ik! Die avond bij het hotel voor het eerst de roti gegeten zoals de Sri Lankanen dat doen. Na een paar complimenten, kregen we ditzelfde avondeten de volgende ochtend ook weer als ontbijt haha.

Na het ontbijt vertrokken we weer voor een lange busreis naar het surfparadijs Arugam Bay. Ook aan de oostkust, maar dan zuidelijker. Hier kwamen we 's avonds heel moe aan, en moesten we ook even bijkomen van de primitieve hut zonder badkamer die we geboekt hadden. Achteraf was het helemaal prima. In Arugam hebben we twee dagen lekker aan her strand gelegen en naar alle surfers gekeken. Ook hebben we een tripje naar de Lagoon gedaan, samen met de belg van de Adam's Peak, die een paar weken in Arugam was om te surfen. Er was beloofd (door de lonely planet) dat we talloze wilde dieren zouden zien, maar wij moesten het doen met wat vogels en een klein baby krokodilletje. En ohja, een staart van een aap. Vooral erg genoten van de boottocht zelf.De belg en ook twee jongens in een hutje tegenover ons wilde ons wel leren surfen, maar wij vonden twee dagen daar een beetje te kort voor. En kijken was leuk genoeg.

Als eerste tussenstop naar uiteindelijk Negombo (wat dichtbij de airport ligt), gingen we naar Monaragala. Dit bleek een verrassend leuk plaatsje, en we kwamen in een heel mooi guesthouse terecht. We zouden die middag een wandeling doen langs de rubber plantages. Deze wandeling, die we oorspronkelijk zonder guide zouden doen, werd een hele tocht geleid door twee Sri Lankanen, die ons heel graag 'Bangala Bangala' wilden laten zien. Wij dachten dat dit een mooi uitzichtpunt zou zijn, en omdat die jongens totaal geen Engels konden, wisten we niet hoever het lopen zou zijn. Uiteindelijk een tuktuk betaald, die maar half de berg op kwam en waarbij de motor steeds weer uitviel. Na bestemming te hebben bereikt, bleek het gewoon een soort villa te zijn, die zij blijkbaar erg mooi vonden. Achteraf gezien bedoelde ze dus 'bungalow'. Al met al was het heel lachwekkend, en zijn we met de tuktuk weer sputterend naar beneden gegaan. Die avond heerlijke rice & curry gegeten bij ons hotel met twee andere hotelgasten.

Volgende ochtend vroeg de bus door naar Kandy, waar Anna mooi haar laatste souvenirs kon inslaan, en jawel... Sterre heeft ook een souvenir gekocht.. voor 30 rupies (10 cent). De ochtend daarna nog een klein tripje naar het Tea Museum gedaan, omdat veel mensen dat hadden aangeraden. Viel voor ons (een beetje) tegen. Misschien ook wel omdat we te gierig waren voor een gids, maar de entree prijs vonden we al duur genoeg.

Die middag de bus gepakt naar Negombo. Die avond zouden we ons laatste avondmaal lekker uitgebreid doen. Helaas was de keuze voor het restaurant niet de beste, we kregen wat bij elkaar gekwakt seafood met daarbovenop wat slappe frieten uit oud vet gebakken erboven op gegooid. Achteraf ook wel weer lachwekkend, maar we hadden beter ergens anders kunnen gaan zitten. Die avond ook nog alles ingepakt voor vertrek. Op de allerlaatste dag nog de town bekeken van Negombo (little Rome). Heel veel kerken, en een leuk kanaal. Maar ook heel erg heet, en op de laatste dag ook nog lekker verbrand.

Weer door onze budget-reisstijl wilden we liever met de bus naar het vliegveld dan met een taxi. De bussen gingen alleen maar tot zes uur, waardoor we zeven uur van te voren al op het vliegveld zaten te wachten. Hierdoor zijn we wel goed uitgekomen met het geld. Nu net een tien uur durende vlucht naar Rome gehad, waar we nu weer zes uur moeten wachten. Leuke bezigheid: blog schrijven... :p Straks nog een vluchtje van twee uur en komen we aan op schiphol. Dan zit onze reis er toch echt op.

De vijf weken zijn werkelijk voorbij gevlogen. Echt een super land, en een super leuke tijd hebben we gehad. We zouden Sri Lanka echt aan iedereen aanraden. Wat ook nog wel noemenswaardig is dat we letterlijk geen enkele keer ruzie hebben gehad!!! Je kijkt je ogen uit in dit land, zoveel diversiteit, zulke lieve mensen en lekker eten. Jammer dat het voorbij is, maar ook leuk om weer naar huis te gaan!

Tot snel!!!! X