annster.reismee.nl

Geld mag rollen

Heeeeee allemaal,

Na de eerste dagen in Colombo werd het tijd om door te reizen, en dus pakten we de trein naar Galle. We namen een kaartje derde klas, gierig als wij zijn. Haha nee, voor de ervaring. En dat was het! We moesten staan midden in het gangpad, waar de hele tijd allerlei verkopers voor de tiende keer langskwamen. En nee, na de zoveelste keer dat een verkoper ons weer hetzelfde aanbood, wilde we het nog steeds niet kopen!

Het laatste gedeelte van de rit konden we toch nog zitten, en zijn we uiteindelijk prima aangekomen in Galle. De beschrijving van Galle: geen normale inwoners, soort sprookjesachtig nep-dorp, alleen maar toeristen, heel on-Sri Lankaans, maar wel hele mooie gebouwen, super mooie uitzichten over zee en veel historie. Dag erna was Anna jarig, dus de hotelkamer hing vol met slingers, ballonnen en kadootjes. Zo begon de dag goed, en hebben we lekker ergens ontbeten, daarna een heerlijke spa behandeling gehad, nogmaals Knakkie bedankt!!!! Het plan was om 's avonds lekker luxe en uitgebreid uit eten te gaan, maar dit liep wat anders dan verwacht. Uiteindelijk lagen we 's avonds allebei doodziek in bed, de details zullen we jullie besparen.

Volgende dag toch maar halfziek de rit naar Tangalle aangegaan, die wel pittig bleek te zijn, het was maar goed dat Anna bij een raam zat.. :p Toch waren we blij dat we wel gegaan waren, de gastvrouw van de homestay in Tangalle bleek heel goed voor ons te kunnen zorgen. Die dag uitgeziekt en weer aangesterkt door de maaltijd van onze lieve gastvrouw! Dag erna lekker dagje strand gehad, aan een prachtige zee! Ook mooie haven en viewpoint gezien! Wederom een hele mooie kustlijn. Die avond hadden we een Turtle expeditie op de planning staan. Op een pikdonker strand met een geweldige sterrenhemel, bijna nog nooit zoveel sterren gezien, liepen/renden we met een grote meute over het strand op zoek naar een ei-leggende schildpad. Het was een mooi gezicht om te zien, maar we vonden vooral de expeditie zelf nogal lachwekkend.

Na de volgende ochtend weer een uitgebreid ontbijt gehad te hebben, maakten we een tripje naar een soort grot tempel. Waar ons bij aankomst een bos bloemen in de hand werd gedrukt, die we daarna moesten offeren aan buddha. Daarnaast liep er gelijk een aardige man mee, die ons alles over de tempel en de geschiedenis vertelde. Het verschil tussen een sleeping buddha en een dead buddha kunnen we inmiddels dromen. Tempel was echt heel mooi, en ook op een rots die boven alles uitstak een prachtig uitzicht gezien. Ook zijn we op de top gezegend, met olie in ons haar en een bandje om. Er lacht ons nu een lang en gelukkig leven toe. Eenmaal weer beneden aangekomen, dachten wij de aardige man te belonen met 200 roepies fooi. Toen hij het bedrag dat uit de portomonee werd gehaald doorkreeg, greep hij in, en deelde ons even vriendelijk doch dringend mee dat Sri Lankaanse families voor zo'n tour toch wel minstens 1000 roepies betalen. Dus naja beduusd dat we waren, gaven we het gelijk..., weer 1000 roepies armer voor een ongevraagde tour! Dat we hier nu nog steeds intrappen..... ook werd aan het einde nog even snel geld gevraagd voor de bloemen die we aan buddha geofferd hadden, kortom lekker bezig! Wat een goedkoop uitstapje leek, pakte eventjes iets duurder uit.

Dezelfde dag nog pakten we de bus naar Uda Walawa, waar het bekende Uda Walawa National Park ligt. Bij aankomst in het hostel werden we verwend met uit eigen tuin geplukt fruit, en hebben we even een heerlijk avondje rustig aan hebben gedaan. Aangezien we de volgende ochtend om 5.45 opgehaald werden met de jeep om op safari te gaan. Het park zelf was echt schitterend, en we hebben olifanten, krokodillen, apen, buffels, leguanen, schildpadden en heel veel vogels bewonderd. Het was een unieke ervaring, ook voor de portomonee..! Zeker toen de jeep driver de afgesproken 4000 roepies ontving, en wij later de rekening van het hotel zelf kregen, waar deze 4000 nog een keer op stond. Daarna hebben we met eigen ogen gezien dat de jeep driver onder bevel van de hotel eigenaar de 4000 naar hem kwam brengen. Toen hadden wij natuurlijk een enorm schuldgevoel naar de jeep driver toe, die in zijn hoofd het geld waarschijnlijk allang had uitgegeven, zeker gezien zijn beteuterde gezichtje.

Nu zijn we na een busreis aangekomen in Ella, en kunnen de avonturen in de hoge bergen beginnen. Wandelen (en afzien (voor Anna)) dan maar!!

Dikke kus!!! Liefs! X

Guus

Wauw, klinkt echt super goed!

Karin en Jan

Leuke tripjes...ook aardig wat andere vakantiegangers zo te horen....afdingen dames en gewoon geen geld tevoorschijn halen...van te voren vragen wat iets gaat kosten....oei moeilijk allemaal...vooral als mensen aardig en arm zijn

Sanne

Heel leuk meiden, klinkt erg indrukwekkend allemaal! En wat dat geld betreft... achja dit doe je maar een keer in je leven! Veel liefs