annster.reismee.nl

Eerste daagjes Sri Lanka

Lieve allemaal,

Zondagochtend 5juli zijn wij weer uitgezwaaid op schiphol, na een kort vluchtje naar Frankfurt moesten wij opnieuw inchecken voor onze vlucht naar Colombo. Bij het inchecken werd er gevraagd naar onze emergency gegevens voor als er iets met het vliegtuig zou gebeuren, dus toen hebben wij maar onze eigen mobiele nummers opgegeven.. werden we zelf in ieder geval ook nog op de hoogte gehouden van onze toestand :p

Na weer heeeeel veel maaltijden in het vliegtuig verder (om de twee uur weer een hele warme maaltijd), en overigens geserveerd door aladin-achtige stewardessen, landden we in Colombo. Na het geld gepind te hebben, stapten we in de taxi, die bepaald niet van getreuzel hield. We scheurden kris kras overal tussendoor en toen we werden ingehaald door een ambulance, greep de taxi-man zijn kans om er achter te bumperkleven door zo net als de ambulance ieder gaatje van de weg te benutten. En zo kwamen wij om 8u 's ochtends bij 'sheashore appartments' aan, waar we te horen kregen dat we pas om 3u mochten inchecken... na een reis van 22uur!!! Gelukkig werd het inchecken 12u en hebben we ons de uurtjes daarvoor vermaakt in de Burger King, daarna konden we eindelijk slapen.

Die avond hebben wij in een goedkope lokale tent 'wat' gegeten, in een gezelschap van alleen maar Sri Lankaanse mannen die met hun handen aten. Wat hier sowieso gebruikelijk is, en op straat zijn er ook bijna alleen maar mannen, vrouwen zijn hier wat huismusseriger.

Dag erna, was het plan om Fort en Pettah te verkennen, maar eenmaal aangekomen daar werden we van alle kanten belaagd door mannetjes dat we absoluut naar een of andere ceremonie moesten aan de andere kant van de stad. Uiteindelijk zijn we toch gezwicht, maar een ceremonie was nergens te bekennen haha. De tempel zelf was wel mooi, en de rest van de buurt ook. In de tempel kwamen we trouwens twee Nederlandse meisjes tegen die zich hadden laten omkopen tot een of andere tuktuk tour voor veel te veel geld, en het ons ook nog probeerde aan te smeren onder het overtuigende motto: 'best wel leuk hoor', waarop wij vriendelijk bedankt hebben en we ze zelf nu nog steeds hardop aan het uitlachen zijn. Daarna hebben wij zelf veel te veel geld betaald voor twee bijna in elkaar vallende musea, met de grootse namen Colombo National Museum en National History Museum. Wij vonden het meer op een gezellige rommelmarkt lijken, maar het was wel heel leuk, zeker toen er een schoolklas bijkwam waarbij ieder kindje een keer 'bye' naar ons gezegd moest hebben. Verder hebben we nog heerlijk gerelaxed in het prachtige Viharamahadevi-park, en was de buurt Cinnamon Gardens een oase van rust in vergelijking met de rest. 'S avonds gegeten tussen de kakkerlakken bij een tip van the Lonely Planet.

De volgende dag stond er op het programma: verlengen van het visum, bij het Department of Immigration. Het was daar 1 grote chaos, het gemeente huis in Utrecht is er niks bij, na 6uur wachten en regelen hadden we het visum eindelijk binnen. Met nog hulp van een jongen die we toevallig de avond daarvoor heel even hadden ontmoet, hij kon ons de nodige 3000 roepies lenen, die wij te weinig hadden gepind. Daarna nog even opgetrokken met hem, wat een andere kijk gaf op de stad. 'S avonds hebben wij een prachtige zonsondergang gezien bij de Galle Face Green en was het genieten om alle schoolkindjes te zien spelen en dansen. Daarna even haute cuisine gedaan: een big meal bij de Burger King.

Vandaag hebben wij de eerste echte cultuurshock ervaren, namelijk in de wijk Pettah (waar we de eerste dag dus uiteindelijk niet aanbeland zijn). De straten waren nauwelijks aangelegd, overal waren mensen keihard fysiek aan het werk, ondertussen probeerde mensen nog hun boodschappen te doen, straten waren overvol met karren, kramen, tuktuks en duizenden mensen. We konden zeker merken dat deze buurt veel armer is, en dus ook een stuk viezer. Ook om als meisjes doorheen te lopen was iets minder gemakkelijk. Veel moslims ook, te merken aan de mannen in jurken, de vrouwen in burkha en veel moskeeën. Helaas trapte wij weer in de val, door een te duur ticket te kopen voor het Dutch Museum, wat eigenlijk weer een grote bende was haha, maargoed toch even gezien! Ook vinden mensen het maar wat leuk om een gesprek aan te gaan, wat begint met waar we vandaan komen en eindigt met dat we aan zo'n persoon vast zitten die ons de hele buurt wil laten zien. Iedere keer wel weer gelukt om duidelijk te maken dat we weer onze eigen weg wilde gaan. Was een hele mooie maar vermoeiende wijk, dus daarna hebben we even een middagdutje in het hotel gedaan.

Net lekker even gegeten en morgenochtend vertrekken we met de trein naar Galle (het zuiden). Overmorgen vieren we Anna's verjaardag daar!! :)

Heel veel liefs!!

xxxxxxxxx Anna en Sterre

ps: we plaatsen zo ook even wat foto's, helaas vrij weinig straatbeelden, sorry Gerrie! Maar die staan op de camera, en niet op deze telefoon!

pps: hotpants en allerlei andere korte rokjes en broekjes zijn hier niet heel gebruikelijk om te dragen, net als hempjes en topjes, dat beperkt onze kledingkeuze nogal.... :p

ppps: alle spelletjes die we tot nu toe hebben gespeeld, zijn wonderbaarlijk genoeg door Anna gewonnen (Sterre hoeft de rest van de vakantie geen spelletje meer te doen)

pppps: tot nu toe komt er uit al ons gekochte fruit zodra we er in snijden een leger van mieren uit gerend

Liesbeth

Wat een mooie verhalen! Echt weer een heel ander land he. Heel veel plezier nog, goede reis morgen!

Karin en jan

Leuk...we hebben weer erg gelachen....ga zo door....we genieten graag mee. Xxxxx

Trix

Lieve meiden,
Dank voor jullie mooie foto's en een weer prachtig verhaal. Veel plezier verder op jullie reis. Tot latere berichten en lieve groet, Trix, oma.

Trix

Lieve Anna,

Van harte gefeliciteerd! 20 jaar, een mooie leeftijd.
Cadeautjes komen als je weer thuis bent. Voor nu een dikke verjaardagskus. Groetjes aan Sterre. Een fijne dag samen. Liefs, oma

Jan Willem

Wat klinkt jullie reis ontzettend leuk! Ik ben benieuwd naar jullie andere Sri lanka verhalen.
Denk aan het Ramadan feest dit weekend, het kan je plannen erg beïnvloeden :)
Altijd blijven genieten!

JW

Gerrie

Hoi Anna en Sterre,

Wat doen jullie weer je best op de reisblog. Het zijn weer mooie verhalen uit weer een heel andere cultuur. Jullie worden wel met schade en schande steeds wijzer. Wees maar goed op je qui vive, maar aan de andere kant, lach er ook maar om en bedenk maar dat wij het nog steeds oneindig veel beter hebben. Geniet er van, voor je het weet ben je weer thuis. Zorg goed voor elkaar en heb veel lol. Groetjes van Gerrie